Δευτέρα 10 Σεπτεμβρίου 2012

Δραστηριότητες αδρής κινητικότητας



Η αδρή κινητικότητα αναφέρεται στις κινήσεις που κάνει το παιδί προκειμένου να στηριχτεί, να μετακινηθεί, να κουβαλήσει, να πετάξει πράγματα, να στηριχτεί στα τέσσερα. Είναι το μπουσούλημα, τα πλάγια βήματα, το περπάτημα, η κλωτσιά, το τρέξιμο, το πέταγμα αντικειμένων, η μεταφορά πραγμάτων, το ανεβοκατέβασμα σκάλας. Οι «μεγάλες» αυτές κινήσεις περιλαμβάνουν τα χέρια και τα πόδια, τους μεγάλους μύες των ποδιών ή ολόκληρου του σώματος.

Παιχνίδια που θα εξασκήσουν την αδρή κινητικότητα:

Στεφάνια, μπάλες, τούνελ, μικρές μπάρες ισορροπίας, τραμπολίνο, κ.ά.

Με αυτά τα παιχνίδια ένα παιδί θα βοηθηθεί στην ευλυγισία, την δύναμή του, την ακρίβεια των κινήσεών του αλλά και στην καλύτερη κατανόηση του σώματός του και της έννοιας του χώρου.

Μερικές από τις δραστηριότητες που μπορούμε να κάνουμε για την εξάσκηση της αδρής κινητικότητας είναι:



"Πέταγμα χειροποίητων στεφανιών". Χρειαζόμαστε χάρτινα πιάτα, χρώματα, κολλητική ταινία και ένα ρολό κουζίνας (χωρίς το χαρτί). Αφού κόψουμε τη βάση των πιάτων και αφήσουμε το γύρω-γύρω, βάζουμε το παιδί να τα ζωγραφίσει. Στη συνέχεια, κολλάμε το ρολό πάνω σε ένα αναποδογυρισμένο πιάτο, όπως στη φωτογραφία, και προτρέπουμε το παιδί να σταθεί σε προκαθορισμένη απόσταση και να πετάξει ένα - ένα τα χάρτινα πιάτα με στόχο να τα περάσει μέσα από το ρολό.


"Σκούπισμα σε πλαίσιο" Ρίχνουμε στο πάτωμα της τάξης / του σπιτιού (ή ζητάμε από το παιδί να ρίξει) φασόλια, στραγάλια, φακές, ή ό,τι άλλο θέλουμε. Διαλέγουμε ένα χώρο ίσο με ένα πλακάκι (ή μεγαλύτερο, ανάλογα με το πάτωμα που διαθέτουμε) και το επισημαίνουμε με κολλητική ταινία. Στη συνέχεια, ζητάμε από το παιδί να "σκουπίσει" όσα ρίξαμε, με στόχο να τα μαζέψει όλα στο χώρο που του υποδείξαμε.


"Βόλεϋ με πόδια". Μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον ειδικό παιδαγωγό, το θεραπευτή ή το γονέα με ένα παιδί ή με μικρή ομάδα παιδιών, ανάλογα με τις ανάγκες και τις δυνατότητες. Το μόνο που χρειαζόμαστε είναι ένα μπαλόνι, το οποίο πετάμε ο ένας στον άλλο χρησιμοποιώντας μόνο τα πόδια μας και στηρίζοντας το υπόλοιπο σώμα μας με τα χέρια.


"Περπάτα στη γραμμή". Τοποθετούμε στο πάτωμα χρωματιστές κολλητικές ταινίες. Αρχικά, μπορούμε να δουλέψουμε με μία μόνο ταινία, ενώ στη συνέχεια μπορούμε να αυξήσουμε το βαθμό δυσκολίας τοποθετώντας περισσότερες. Προτρέπουμε το παιδί να περπατήσει πάνω σε κάθε ταινία, ακολουθώντας το χρώμα της, προσέχοντας να μην "φύγει" από την πορεία.


 

Το γνωστό κουτί που χρησιμοποιούμε σε δραστηριότητες λεπτής κινητικότητας, διδάσκοντας χρώματα και σχήματα, μπορεί με μια μικρή παραλλαγή να χρησιμοποιηθεί κι εδώ. Χρειαζόμαστε ένα μεγάλο χαρτόκουτο, πάνω στο οποίο θα κόψουμε σχήματα (κύκλους, τετράγωνα, τρίγωνα, κλπ) που θα χρωματίσουμε γύρω-γύρω. Διαλέγουμε μερικά παιχνίδια που ανταποκρίνονται στα σχέδια που κόψαμε (π.χ. μπάλες, ελαφριά τετράγωνα σπιτάκια, κ.ά.) και ζητάμε από το παιδί να ρίξει κάθε παιχνίδι στην αντίστοιχη τρύπα που ανοίξαμε.


Όλες οι παραπάνω δραστηριότητες μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την εξάσκηση της αδρής κινητικότητας του παιδιού από ειδικούς παιδαγωγούς, θεραπευτές και γονείς. Απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας. Δεν ξεχνάμε ποτέ ότι σε κάθε δραστηριότητα βασικό ρόλο για την επιτυχία της παίζει ο σχεδιασμός ανάλογα με τις ικανότητες και τις ανάγκες του παιδιού, καθώς και η δόμησή της. Η διάρκεια της δραστηριότητας δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το ενδιαφέρον του παιδιού.




Δεν υπάρχουν σχόλια: