Δευτέρα, 2 Ιουλίου 2012

"Κόβω με το ψαλίδι!"


Σίγουρα οι περισσότεροι από εμάς έχουμε προσπαθήσει να διδάξουμε στα νήπια / παιδιά με ή χωρίς αναπηρία τη δεξιότητα του «να κόβει με το ψαλίδι». 
Είναι πραγματικά δύσκολο και πολλά παιδιά καθυστερούν πολύ μέχρι να το μάθουν, κι έχουν δίκιο: πρέπει να αντιληφθούν πώς πρέπει να είναι προσανατολισμένο το χέρι τους, τι διάταξη πρέπει να έχουν τα δάχτυλά τους, να ανοίγουν και να κλείνουν αυτό το περίεργο εργαλείο που λέγεται «ψαλίδι», να κρατούν σταθερό το υλικό που πρέπει να κοπεί, κλ.π. 


Συνήθως, ξεκινάμε από τις απλές γραμμές και προχωράμε με τις πιο απαιτητικές.

Μια καλή λύση για την εισαγωγή του ψαλιδιού είναι η πλαστελίνη!
Μπορεί να χρησιμοποιηθεί η κοινή πλαστελίνη ή να φτιάξουμε τη δική μας – συνταγές εδώ και κυρίως εδώ που έχει 3 διαφορετικές μαζί. Τα περισσότερα παιδιά έχουν ασχοληθεί από μικρά αρκετά με την πλαστελίνη, οπότε είναι για εκείνα ένα υλικό πολύ γνώριμο και οικείο.

Μπορούμε να ξεκινήσουμε με επίδειξη, κρατάμε στο ένα χέρι μας την πλαστελίνη και στο άλλο το ψαλίδι και ξεκινάμε να κόβουμε σε μικρά κομμάτια. Στη συνέχεια, τοποθετούμε στο χέρι του παιδιού το ψαλίδι, στο άλλο του δίνουμε την πλαστελίνη και το προτρέπουμε να κάνει το ίδιο. Αν δυσκολεύεται, το βοηθάμε με το κόψιμο, καθώς και με το κράτημα της πλαστελίνης ή/και του ψαλιδιού.

Η πλαστελίνη, λόγω της υφής της, βοηθά το παιδί να κατανοήσει τον τρόπο χρήσης του ψαλιδιού, καθώς και το πόση πίεση ακριβώς πρέπει να ασκήσει προκειμένου να κόψει.

Η συγκεκριμένη δεξιότητα είναι πολύ σημαντική, καθώς είναι ενδεικτική της ανάπτυξης της λεπτής κινητικότητας του παιδιού, καθώς και του βαθμού στον οποίο είναι εξοικειωμένο το παιδί με τη χρήση των χεριών του.
Επιπλέον, διδάσκει στα παιδιά πώς να χρησιμοποιούν ένα συγκεκριμένο χέρι για την εκτέλεση μιας δραστηριότητας (ψαλίδι – κόψιμο) και το άλλο ως «βοηθό» (κράτημα πλαστελίνης), γεγονός που μας οδηγεί σταδιακά στην παγίωση της πλευρίωσης, καθώς και στην ίδια τη γραφή.

Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα ειδικά ψαλίδια εκμάθησης ("διπλά") ή κάποιο ψαλίδι με εργονομική λαβή.

Ένας ακόμη τρόπος για να είναι πιο διασκεδαστική η δραστηριότητα είναι αν προσποιηθείτε μαζί με το παιδί πως κόβετε σε μικρά κομμάτια (πλαστελίνης) το φαγητό για τα κουκλάκια / ανθρωπάκια / ζωάκια του. Κυρίως για τις νηπιακές ηλικίες, το παιχνίδι προσποίησης είναι βασικό κομμάτι για την εξέλιξή τους κι αυτό είναι ένα πρόσθετο κέρδος από αυτή τη δραστηριότητα. Μπορούμε, παίζοντας μαζί του, να κάνουμε διάφορους ήχους ζώων, ή ευχαρίστησης όταν τα ζωάκια τρώνε το φαγητό τους, και να το προτρέψουμε να κάνει το ίδιο.

Επιπλέον, προτείνεται η χρήση άλλων δραστηριοτήτων λεπτής κινητικότητας πριν την εισαγωγή του ψαλιδιού, όπως το να πιάνει πομ πον με λαβίδα και να κατηγοριοποιεί, να ανοιγοκλείνει μανταλάκια, να σκίζει και να τσαλακώνει χαρτιά, κλπ.
Μπορούμε επίσης, να τοποθετήσουμε ένα αυτοκόλλητο πάνω στο ψαλίδι στην πλευρά του αντίχειρα, έτσι ώστε να έχουμε και μια οπτική ένδειξη ή να έχουμε δίπλα του μια φωτογραφία ενός χεριού που κρατάει ψαλίδι, για να βλέπει ακριβώς τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να το πιάσει.


Δεν υπάρχουν σχόλια: