Δευτέρα, 25 Ιουνίου 2012

Η δύναμη μιας κόκκινης τελείας!


Ο Δρ. Fritz Mengert, νευρολόγος και ερευνητής του ανθρώπινου εγκεφάλου, έχει αφιερώσει το μεγαλύτερο μέρος του έργου του στο πώς ο ανθρώπινος εγκέφαλος δέχεται, επεξεργάζεται και αφομοιώνει τις πληροφορίες. Μέσα από τα γραπτά του, προτείνει κάποιες τεχνικές – στρατηγικές για το πώς μπορούμε να μάθουμε καλύτερα.

 Μία από αυτές είναι και η χρήση της κόκκινης τελείας.

Η τεχνική, προσαρμοσμένη στις εκπαιδευτικές ανάγκες του παιδιού με (ή και χωρίς) μαθησιακές δυσκολίες - δυσλεξία, έχει ως εξής: Επιλέγουμε κάποιες λέξεις τις οποίες έχουμε εντοπίσει ότι δυσκολεύεται το παιδί να διαβάσει. Σε μικρές καρτέλες γράφουμε μία – μία τις λέξεις και ζωγραφίζουμε μία κόκκινη τελεία ακριβώς στο κέντρο κάθε λέξης. Προτρέπουμε το παιδί να διαβάσει κάθε λέξη, αργά και σταθερά την πρώτη φορά, με μεγαλύτερη ταχύτητα αμέσως μετά.

Την τεχνική αυτή την εφάρμοσα σε τρεις μαθητές που είχαν μαθησιακές δυσκολίες – δυσλεξία. Τα αποτελέσματα ήταν θεαματικά ως προς την αναγνωστική τους ικανότητα! Παρατήρησα ότι τα παιδιά δεν «στέκονταν» μόνο στην αρχή της λέξης (όπως τα περισσότερα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, προσπαθώντας να μαντέψουν την υπόλοιπη λέξη), αλλά με τη βοήθεια της κόκκινης τελείας συνέχιζαν να τη διαβάζουν μέχρι που έφταναν στο τελευταίο γράμμα της.

Μια άλλη χρήση της κόκκινης τελείας που προτείνει ο Δρ Mengert είναι η τοποθέτηση της κόκκινης τελείας στο τέλος μιας μικρής πρότασης. Ζητάμε από το παιδί να διαβάσει μέχρι την κόκκινη τελεία. Με αυτόν τον τρόπο, δίνεται στο παιδί ένα σημείο συγκέντρωσης προς το οποίο κατευθύνεται μόνο του να κινηθεί. Επιπρόσθετα, κάποια παιδιά επωφελούνται περισσότερο όταν η κόκκινη τελεία βρίσκεται στο μέσο της πρότασης κι όχι στο τέλος της. Έτσι, το παιδί αντιλαμβάνεται ότι έχει φτάσει στα μισά αυτού που πρέπει να διαβάσει, άρα σε καλό δρόμο, και δεν χάνει τη σειρά.


Δεν υπάρχουν σχόλια: