Πέμπτη, 5 Ιουλίου 2012

"Μπαλόνια Αφής"



Τα "Μπαλόνια Αφής" είναι μια πρωτότυπη δραστηριότητα που προσφέρει αισθητηριακά ερεθίσματα στο νήπιο / παιδί με ή χωρίς αυτισμό, νοητική καθυστέρηση, μαθησιακές δυσκολίες, ανωριμότητα, κλπ. Είναι μια σχεδόν ανέξοδη και πολύ εύκολη κατασκευή. 

Η διαδικασία είναι απλή: 
Χρειαζόμαστε μπαλόνια (εγώ έφτιαξα 8) και διάφορα υλικά για να ρίξουμε μέσα τους (προσωπικά, χρησιμοποίησα φακές, ρύζι, αλάτι, αλεύρι, χώμα, μικρές πέτρες, πλαστελίνη και πομ πον). Πάρτε ένα μικρό χωνί, για να σας βοηθήσει τη στιγμή που θέλετε να ρίξετε μέσα στο κάθε μπαλόνι τα υλικά σας και δέστε σφιχτά τα μπαλόνια.

Ζητήστε από το παιδί να ψηλαφήσει με τα δάχτυλά του τα μπαλόνια και να προσπαθήσει να μαντέψει "τι είναι μέσα στο μπαλόνι". Αν κάνει λάθη, προτρέψτε το να προσπαθήσει ξανά, πάντα επαινώντας το για την προσπάθεια που καταβάλλει. 


Η συγκεκριμένη δραστηριότητα είναι διασκεδαστική για τα παιδιά, προσφέρει αισθητηριακά ερεθίσματα, ενδυναμώνει τα δάχτυλα και βοηθά στη λεπτή κινητικότητα (μέσω της ψηλάφησης και της άσκησης πίεσης), κάτι που θα χρησιμοποιηθεί αργότερα για την κατάκτηση της γραφής. Τέλος, εμπλουτίζει και το λεξιλόγιο του παιδιού.

Απευθύνεται σε παιδιά με ή χωρίς αναπηρία, και σε ηλικίες από 2 έως 8 ετών. Με την κατάλληλη προσαρμογή μπορεί να απασχολήσει και παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας.

Μπορεί να πραγματοποιηθεί από ειδικούς παιδαγωγούς, νηπιαγωγούς, γονείς και θεραπευτές.

Η χρονική διάρκεια της δραστηριότητας προτείνεται να μην υπερβαίνει τη διάρκεια ενδιαφέροντος του παιδιού.

Παραλλαγή
Μπορείτε να φτιάξετε ζευγάρια μπαλονιών αφής και να παραλλάξετε τη δραστηριότητα, ζητώντας από το παιδί να ομαδοποιήσει ("να βρει τα ζευγαράκια") των μπαλονιών που νομίζει πως περιέχουν το ίδιο υλικό. Για την παραλλαγή αυτή θα χρειαστούμε το διπλάσιο αριθμό μπαλονιών.





Δευτέρα, 2 Ιουλίου 2012

"Κόβω με το ψαλίδι!"


Σίγουρα οι περισσότεροι από εμάς έχουμε προσπαθήσει να διδάξουμε στα νήπια / παιδιά με ή χωρίς αναπηρία τη δεξιότητα του «να κόβει με το ψαλίδι». 
Είναι πραγματικά δύσκολο και πολλά παιδιά καθυστερούν πολύ μέχρι να το μάθουν, κι έχουν δίκιο: πρέπει να αντιληφθούν πώς πρέπει να είναι προσανατολισμένο το χέρι τους, τι διάταξη πρέπει να έχουν τα δάχτυλά τους, να ανοίγουν και να κλείνουν αυτό το περίεργο εργαλείο που λέγεται «ψαλίδι», να κρατούν σταθερό το υλικό που πρέπει να κοπεί, κλ.π. 


Συνήθως, ξεκινάμε από τις απλές γραμμές και προχωράμε με τις πιο απαιτητικές.

Μια καλή λύση για την εισαγωγή του ψαλιδιού είναι η πλαστελίνη!
Μπορεί να χρησιμοποιηθεί η κοινή πλαστελίνη ή να φτιάξουμε τη δική μας – συνταγές εδώ και κυρίως εδώ που έχει 3 διαφορετικές μαζί. Τα περισσότερα παιδιά έχουν ασχοληθεί από μικρά αρκετά με την πλαστελίνη, οπότε είναι για εκείνα ένα υλικό πολύ γνώριμο και οικείο.

Μπορούμε να ξεκινήσουμε με επίδειξη, κρατάμε στο ένα χέρι μας την πλαστελίνη και στο άλλο το ψαλίδι και ξεκινάμε να κόβουμε σε μικρά κομμάτια. Στη συνέχεια, τοποθετούμε στο χέρι του παιδιού το ψαλίδι, στο άλλο του δίνουμε την πλαστελίνη και το προτρέπουμε να κάνει το ίδιο. Αν δυσκολεύεται, το βοηθάμε με το κόψιμο, καθώς και με το κράτημα της πλαστελίνης ή/και του ψαλιδιού.

Η πλαστελίνη, λόγω της υφής της, βοηθά το παιδί να κατανοήσει τον τρόπο χρήσης του ψαλιδιού, καθώς και το πόση πίεση ακριβώς πρέπει να ασκήσει προκειμένου να κόψει.

Η συγκεκριμένη δεξιότητα είναι πολύ σημαντική, καθώς είναι ενδεικτική της ανάπτυξης της λεπτής κινητικότητας του παιδιού, καθώς και του βαθμού στον οποίο είναι εξοικειωμένο το παιδί με τη χρήση των χεριών του.
Επιπλέον, διδάσκει στα παιδιά πώς να χρησιμοποιούν ένα συγκεκριμένο χέρι για την εκτέλεση μιας δραστηριότητας (ψαλίδι – κόψιμο) και το άλλο ως «βοηθό» (κράτημα πλαστελίνης), γεγονός που μας οδηγεί σταδιακά στην παγίωση της πλευρίωσης, καθώς και στην ίδια τη γραφή.

Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα ειδικά ψαλίδια εκμάθησης ("διπλά") ή κάποιο ψαλίδι με εργονομική λαβή.

Ένας ακόμη τρόπος για να είναι πιο διασκεδαστική η δραστηριότητα είναι αν προσποιηθείτε μαζί με το παιδί πως κόβετε σε μικρά κομμάτια (πλαστελίνης) το φαγητό για τα κουκλάκια / ανθρωπάκια / ζωάκια του. Κυρίως για τις νηπιακές ηλικίες, το παιχνίδι προσποίησης είναι βασικό κομμάτι για την εξέλιξή τους κι αυτό είναι ένα πρόσθετο κέρδος από αυτή τη δραστηριότητα. Μπορούμε, παίζοντας μαζί του, να κάνουμε διάφορους ήχους ζώων, ή ευχαρίστησης όταν τα ζωάκια τρώνε το φαγητό τους, και να το προτρέψουμε να κάνει το ίδιο.

Επιπλέον, προτείνεται η χρήση άλλων δραστηριοτήτων λεπτής κινητικότητας πριν την εισαγωγή του ψαλιδιού, όπως το να πιάνει πομ πον με λαβίδα και να κατηγοριοποιεί, να ανοιγοκλείνει μανταλάκια, να σκίζει και να τσαλακώνει χαρτιά, κλπ.
Μπορούμε επίσης, να τοποθετήσουμε ένα αυτοκόλλητο πάνω στο ψαλίδι στην πλευρά του αντίχειρα, έτσι ώστε να έχουμε και μια οπτική ένδειξη ή να έχουμε δίπλα του μια φωτογραφία ενός χεριού που κρατάει ψαλίδι, για να βλέπει ακριβώς τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να το πιάσει.