Πέμπτη, 24 Μαΐου 2012

"Νερομπαλόνια!"

Ένας πρωτότυπος και πολύ διασκεδαστικός τρόπος να επιμείνουμε στη διδασκαλία «δύσκολων» γραμμάτων για το παιδί που αντιμετωπίζει μαθησιακές δυσκολίες ή/και υπερκινητικότητα ή/και διάσπαση προσοχής είναι τα «Νερομπαλόνια»! 

Καλούμε το παιδί να γράψει τα γράμματα που θέλουμε να επεξεργαστούμε σε ασφαλή εξωτερικό χώρο (π.χ. αυλή ή στενό δρομάκι χωρίς αυτοκίνητα). 

Ιδανικός χώρος για το παιχνίδι μας!
Στη συνέχεια το ενθαρρύνουμε να αναγνωρίσει (κατά προτίμηση φωναχτά!) το κάθε γράμμα ως φωνούλα, ενώ αμέσως μετά φωνάζουμε εμείς κάθε φωνούλα μπερδεμένα. Το παιδί, σε κάθε φωνούλα που λέει ο ενήλικας, παίρνει κι από ένα μικρό μπαλόνι γεμισμένο με νερό (νερομπάλονο) και το «σκάει» στο αντίστοιχο γράμμα. 


Λόγω της "παιχνιδιάρικης" φύσης της δραστηριότητας, προσωπικά δε χρησιμοποιώ ενισχυτές για το τέλος, ωστόσο αν χρειαστεί μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε μια μικρή επιβράβευση.

Η δραστηριότητα αυτή, που βοηθά μεταξύ άλλων την οπτική διάκριση, την εκμάθηση γραμμάτων και την αδρή κινητικότητα, ενδείκνυται κυρίως για τις ζεστές ανοιξιάτικες ή καλοκαιρινές ημέρες. 

Η δραστηριότητα μπορεί να επεκταθεί: αντί για τη χρήση μεμονωμένων γραμμάτων μπορούμε να επικεντρωθούμε στα δίψηφα φωνήεντα (αυ,ευ,κλπ) ή τα δίψηφα σύμφωνα (μπ, ντ, κγ, τσ, κλπ.), τα οποία πολύ συχνά είναι δυσδιάκριτα για τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.

Προτείνεται για παιδιά ηλικίας 6-12 ετών. 
Η διάρκεια δε θα πρέπει να υπερβαίνει το ενδιαφέρον του παιδιού. 

Τετάρτη, 23 Μαΐου 2012

"ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ" για την "Αμυμώνη"


Αναρτώ αυτούσιο το Δελτίο Τύπου για την εκδήλωση:


"Οι φίλοι μας από τους Συλλόγους Γονέων του 1ου και του 5ου Ειδικών Δημοτικών και Νηπιαγωγείων Θεσσαλονίκης, διοργανώνουν ολοήμερη εκδήλωση αλληλεγγύης με τίτλο "ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ" στις 27 Μαΐου 2012, στο BLOCK 33, 26ης Οκτώβριου 33 στο λιμάνι.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει:

10 πμ - 14 μμ παιδική γιορτή με κουκλοθέατρο, παραμύθια, 
ταχυδακτυλουργό, ομαδικά παιχνίδια υπό την καθοδήγηση εθελοντών, χορό, καραόκε, μουσική και πολλές εκπλήξεις για όλα τα παιδιά

6 μμ - 12 πμ 
Ροκ συναυλία
Συμμετέχουν:

ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΓΓΕΛΑΚΑΣ

FREE SOUL
KING BE
REBETROCK
SLEEPSTREAM
ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΡΗΤΙΚΟΣ και ρέπω band

Τα Έσοδα από την εκδήλωση θα διατεθούν για την ενίσχυση των δράσεων των Συλλόγων.

Περισσότερα στο facebook στη διεύθυνση 
http://www.facebook.com/events/215556091896244/ "


Να είμαστε όλοι εκεί :)




Παρασκευή, 18 Μαΐου 2012

Διημερίδα στη Θεσσαλονίκη!

Σήμερα ταξιδεύουμε ως τη Θεσσαλονίκη!

Αύριο, Σάββατο 19 και μεθαύριο Κυριακή 20 Μαϊου, το "Καλειδοσκόπιο" θα βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη, στην Αίθουσα Πολλαπλών Εκδηλώσεων της Κεντρικής Δημοτικής Βιβλιοθήκης, Εθνικής Αμύνης 27 - 2ος όροφος, για τη Διημερίδα που διοργανώνει η Πανελλήνια Ένωση Ειδικών Παιδαγωγών (Π.Ε.Ε.Π.), με θέμα "Καινοτόμα Εκπαιδευτικά Προγράμματα στην Ειδική Αγωγή". Το θέμα της δικής μας παρουσίασης είναι "10+1 πρωτότυπες δραστηριότητες για μαθητές με αναπηρία - προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας".

Θα χαρώ να βρεθούμε από κοντά :)


Δευτέρα, 14 Μαΐου 2012

Η ώρα του μπάνιου!



Τα περισσότερα παιδιά με αυτισμό έχουν ανάγκη από ευκαιρίες συμμετοχής σε μια ευρεία γκάμα αισθητηριακών δραστηριοτήτων, καθώς και εμπειρίες όλων των διαφορετικών υφών και αισθήσεων κατά τη διάρκεια της μέρας. Αν και το επίπεδο ή/και το είδος των αισθητηριακών ερεθισμάτων που έχει ανάγκη το κάθε παιδί είναι διαφορετικά, όλα ωφελούνται από την αισθητηριακή εμπειρία ενός μπάνιου. 

Η προετοιμασία του μπάνιου:

Υπολογίστε 45 λεπτά με 1 ώρα ως διάρκεια για το μπάνιο του παιδιού, καθώς ελαχιστοποιείται η θεραπευτική του δράση αν βιάζεστε να τελειώσετε γρήγορα. Δώστε στο παιδί όλη σας την προσοχή, αν είναι δυνατόν κλείστε το τηλέφωνό σας ή αφήστε το εκτός μπάνιου. Γεμίστε τη μπανιέρα με νερό σε μια ιδανική θερμοκρασία και πειραματιστείτε με μια ποικιλία αλάτων, σαπουνιών, gel, κλπ., αφού πρώτα σιγουρευτείτε ότι είναι ασφαλή για το παιδί και δεν πρόκειται να προκαλέσουν αλλεργίες. Ένα πολύ ιδιαίτερο υλικό που αρέσει στα παιδιά είναι και οι πολύχρωμες χάντρες νερού! Χρησιμοποιήστε τις στο μπάνιο, αφού πρώτα έχετε κάνει την απαραίτητη διαδικασία.
Βεβαιωθείτε ότι ο φωτισμός είναι άνετος για το παιδί και έχετε κοντά σας διάφορα παιχνίδια – μπορείτε να συμπεριλάβετε και όσα κάνουν διάφορους ήχους, αρκεί να τα θέλει το παιδί.




Κατά τη διάρκεια του μπάνιου: 

Εισάγετε το παιδί στη διαδικασία του μπάνιου ως ρουτίνα, από την αρχή, δηλαδή το γδύσιμο και την τοποθέτηση των βρώμικων ρούχων στο καλάθι απλύτων ή το πλυντήριο. Χρησιμοποιήστε σφουγγάρια διαφορετικών υφών, αφιερώστε χρόνο να λούσετε το παιδί και να του κάνετε μασάζ σε όλο το σώμα κατά τη διάρκεια της διαδικασίας. Χρησιμοποιήστε τα χέρια σας, διαφορετικά σφουγγάρια, ειδικές βούρτσες, μικρές πετσέτες ή άλλα υλικά για το μασάζ. 




Χρησιμοποιήστε πολύχρωμα παγάκια που μπορείτε να φτιάξετε με χρώματα ζαχαροπλαστικής+νερό (ρίξτε τα από την αρχή του γεμίσματος της μπανιέρας, για να λιώσουν γρήγορα!). Μπορείτε επίσης να του τραγουδήσετε τα αγαπημένα του τραγούδια ή να του απαγγείλετε ποιήματα – αν το παιδί μιλά ή είναι στη διαδικασία ανάπτυξης λόγου, αυτό είναι μια εξαιρετική αφορμή για συζήτηση.




Μετά το μπάνιο:

Τρίψτε το παιδί με μια μαλακή πετσέτα. Θυμηθείτε ότι ο σκοπός μας δεν είναι να στεγνώσουμε το παιδί απλώς, αλλά να του προσφέρουμε διαφορετικά είδη αισθητηριακών εμπειριών. Μπορείτε επίσης να του βάλετε γαλάκτωμα σώματος και να του κάνετε μασάζ – βάλτε το στη διαδικασία να τρίψει μόνο του το σώμα του. Τέλος, εμπλέξτε το παιδί στη διαδικασία του ντυσίματος.
Όλα τα παραπάνω, και κυρίως η ενεργή εμπλοκή του παιδιού στη διαδικασία, βοηθούν το παιδί να αναπτύξει τη γνώση και τη χαρτογράφηση του σώματός του, καθώς και τα αισθητηριακά του συστήματα με έναν διαφορετικό τρόπο. 
Κάποια παιδιά, ωστόσο, μπορεί να μην αντέχουν κάποια βήματα, όπως το τρίψιμο με την πετσέτα. Σε αυτή την περίπτωση, προσπαθήστε να αλλάξετε το υλικό σε κάτι πιο μαλακό και λιγότερο ενοχλητικό, και σταδιακά βοηθήστε το παιδί να συνηθίσει σε διαφορετικές υφές. 
Για πολλούς γονείς παιδιών με αυτισμό, η ώρα του μπάνιου είναι μια πολύ δύσκολη ώρα. Αν το παιδί σας αντιστέκεται για το μπάνιο του, προσπαθήστε να αλλάξετε κάποιες «αισθητηριακές πλευρές» του για να δείτε αν θα ανταποκριθεί καλύτερα, όπως η αλλαγή της θερμοκρασίας του νερού, μαλακά φυσικά σφουγγάρια αντί για σκληρά ή το αντίθετο, αλλαγή του φωτισμού, κλπ. Επίσης, οι ρουτίνες πριν και μετά το μπάνιο μπορούν να βοηθήσουν μερικά παιδιά. Κυρίως, να είστε υπομονετικοί και δεκτικοί στο τι προσπαθεί το παιδί να σας επικοινωνήσει.

Tips για την ώρα του μπάνιου!

- Χρησιμοποιήστε σαπούνια με πολύ διακριτικό ή ακόμη και χωρίς καθόλου άρωμα, για να μειώσετε τυχόν υπερευαισθησία
- Αν το παιδί έχει κάποιου είδους άρνηση ή φόβο για δραστηριότητες που απαιτούν μεγάλη σωματική ισορροπία, τότε η μπανιέρα είναι η ιδανική επιλογή, καθώς δεν υπάρχουν σχεδόν καθόλου αλλαγές στη στάση του σώματος.
- Η καλύτερη θερμοκρασία για το νερό είναι αυτή που νιώθουμε χλιαρή προς ζεστή στο χέρι μας. Ωστόσο, αφήνουμε το παιδί να νιώσει τη θερμοκρασία και ρυθμίζουμε ανάλογα.
- Χαμηλώστε τα φώτα και ελαχιστοποιήστε τυχόν θορύβους ή ήχους, αν το παιδί έχει υπερευαισθησία σε αυτά.
- Έχετε το νου σας να μη δαγκώσει ή «φάει» το παιδί το σαπούνι ή το αφρόλουτρο.
- Κάντε το στέγνωμα του σώματος του παιδιού με μία μικρή κατά προτίμηση (για να μη διακόπτεται η «οπτικοποίηση») πετσέτα μπροστά στον καθρέφτη. Δώστε προσοχή και ονοματίστε τα σημεία του σώματός του για να ενισχύσετε ή να επεκτείνετε τις γνώσεις του παιδιού.
- Ενημερώστε το παιδί σας πριν το αγγίξετε με τα χέρια ή την πετσέτα.
- Χρησιμοποιήστε οπτικά ερεθίσματα – εικόνες για να επιτύχετε όσο δυνατόν καλύτερη και μεγαλύτερη κατανόηση της δραστηριότητας.
- Χρησιμοποιήστε διασκεδαστικά ή αγαπημένα παιχνίδια του παιδιού κατά τη διάρκεια του μπάνιου ή ως ενισχυτές.

Σημείωση: Όλα τα παραπάνω μπορούν να εφαρμοστούν σε όλες τις περιπτώσεις παιδιών που έχουν δυσκολίες στο μπάνιο τους, είτε είναι αυτιστικά είτε όχι! Επίσης, παρουσιάζουν το μπάνιο σαν μια μοναδική ευκαιρία για διασκέδαση και παιχνίδι, ευκαιρία στην οποία σίγουρα θα ανταποκριθούν τα παιδιά, κυρίως προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας.

Παρασκευή, 4 Μαΐου 2012

Το "Κυνήγι των Χαμένων Γραμμάτων" - μια δραστηριότητα για παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας


Η προσχολική ηλικία ενδείκνυται για να εμπλέξουμε το παιδί/ μαθητή σε εμπειρίες γραφής. Ήδη από την προσχολική ηλικία ένα παιδί τυπικής ανάπτυξης είναι σε θέση να τραβά γραμμές σε διάφορους σχηματισμούς (ευθείες, καμπύλες, ζιγκ-ζαγκ, κλπ.), καθώς και να ιχνηλατεί ψευδογράμματα ή και γράμματα. 

Ένα από τα βασικά μεθοδολογικά εργαλεία του παιδαγωγού ή γονέα είναι η βιωματική μάθηση, η οποία εναρμονίζεται με τον πλούτο του προφορικού λεξιλογίου του παιδιού, την ευφυΐα του, τη φυσική του περιέργεια, τη λαχτάρα του να μάθει καινούργια πράγματα, την επιθυμία να αναπτύξει τη σκέψη του και να κατανοήσει τον κόσμο, κάνοντας εν ολίγοις τη Γλώσσα μια δραστηριότητα! 

Εδώ πρέπει να αναφέρουμε και τον «αναδυόμενο γραμματισμό», όρος ο οποίος περικλείει όλες τις αντιλήψεις, τις στάσεις, τις γνώσεις και τις δεξιότητες που συνδέονται τόσο με την κωδικοποίηση και την αποκωδικοποίηση του γραπτού τρόπου αναπαράστασης της πληροφορίας όσο και με την κατανόηση του περιεχομένου του από παιδιά της προσχολικής ηλικίας, προτού δηλαδή αρχίσει η συστηματική διδασκαλία της ανάγνωσης και της γραφής. 

Συνεπώς, και συνδυάζοντας τα παραπάνω, μπορούμε να σχεδιάσουμε και να οργανώσουμε διάφορες δραστηριότητες – παιχνίδια γραφής, όπως επίσης και να ανιχνεύσουμε δυσκολίες που μπορεί να προκύψουν. Η εναλλακτικότητα της διδασκαλίας εδώ είναι το ποιοτικό χαρακτηριστικό που κάνει τη διαφορά, ειδικά εάν πρόκειται για παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην κατάκτηση των μηχανισμών της γραφής και της ανάγνωσης.

Μια από τις δραστηριότητες που μπορούμε να οργανώσουμε είναι το «Κυνήγι των Χαμένων Γραμμάτων»! 


Σε ένα μεγάλο κομμάτι χαρτονιού γράφουμε με χρωματιστούς μαρκαδόρους τα γράμματα που θέλουμε να επεξεργαστούμε ή που ήδη έχει μάθει το παιδί. Εν τω μεταξύ, έχουμε κόψει από αφρώδες υλικό, σφουγγάρι, ακόμα και απορροφητικό υλικό τύπου wettex (ή άλλο υλικό) τα συγκεκριμένα γράμματα και τα έχουμε κρύψει σε διάφορες «γωνιές» μέσα στην τάξη ή στο σπίτι (αν η δραστηριότητα πραγματοποιηθεί από το γονιό). Ζητάμε από το παιδί να ψάξει και να βρει ένα-ένα τα γράμματα που κρύψαμε. Κάθε φορά που το παιδί βρίσκει ένα γράμμα, έρχεται και το ταυτίζει με το αντίστοιχο γράμμα που είναι γραμμένο πάνω στο χαρτόνι μας. 


Η δραστηριότητα ολοκληρώνεται με την εύρεση όλων των γραμμάτων που είναι κρυμμένα και την ταύτισή τους με τα αντίστοιχα στο χαρτόνι, πάντα με την κατάλληλη ενίσχυση για το τέλος (μπορεί να είναι ένα μικρό παιχνίδι, ένα αυτοκόλλητο, 20 λεπτά κινουμένων σχεδίων, κ.ο.κ.). Η συγκεκριμένη δραστηριότητα απευθύνεται κυρίως σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας, με ή χωρίς αναπηρία.

Το «Κυνήγι των Χαμένων Γραμμάτων» μπορεί να διαφοροποιηθεί, προκειμένου να γίνει κάτι αντίστοιχο και για τους αριθμούς, βασιζόμενοι στην ίδια λογική.

(σημ.: οι φωτογραφίες είναι εντελώς ενδεικτικές)