Guest Post #4
Η δυσλεξία εμφανίζεται σε κάθε σχολική τάξη όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων. Οι μαθητές με δυσλεξία έρχονται αντιμέτωποι με ένα σχολικό περιβάλλον καθόλου φιλικό προς αυτούς, αφού θεωρώ ότι δεν έχει παρθεί κάποια ιδιαίτερη μέριμνα για τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες. Αν ο εκπαιδευτικός θέλει όμως, μπορεί κυριολεκτικά να κάνει θαύματα! Έχω αναφερθεί κι άλλες φορές στους εκπαιδευτικούς και το κάνω πάλι γιατί θεωρώ ότι από αυτούς κρίνεται αν το παιδί θα αγαπήσει την μάθηση.
Κανένα παιδί δεν πρέπει να χαρακτηρίζεται ως τεμπέλης ή αδιάφορος, πόσο μάλλον τα παιδιά που έχουν διάγνωση δυσλεξίας ή κάποιας παρόμοιας μαθησιακής δυσκολίας.
Οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να δείχνουν συμπάθεια, κατανόηση και ενδιαφέρον σε όλους τους μαθητές και ακόμα περισσότερο στα παιδιά με δυσκολίες στην μάθηση.
Τα παιδιά με δυσλεξία έχουν συχνά και προβλήματα διάσπασης προσοχής, επομένως πρέπει να κάθονται στα μπροστινά θρανία και μακρυά από παράθυρα, ώστε να δέχονται λιγότερα οπτικά και ακουστικά ερεθίσματα.
Τα παιδιά με δυσλεξία συνήθως γράφουν αργά, δυσκολεύονται στην αντιγραφή από τον πίνακα και ξεχνούν ή δεν προλαβαίνουν να κρατήσουν σημειώσεις. Μπορείτε να παρέχετε όλο το υλικό φωτοτυπημένο, ειδικά για αυτά τα παιδιά και να τους υπενθυμίζεται να σημειώσουν την ειδοποίηση για κάποιο τεστ ή άσκηση που πρέπει να κάνουν. Καλό είναι να ελέγχετε αν έχουν κρατήσει σημειώσεις και αν όχι να τους σημειώνετε εσείς πάνω στο βιβλίο.
Η συνεργασία με τους γονείς απαιτείται για την πρόοδο των παιδιών. Όλοι μαζί μπορείτε να δουλεύετε ως ομάδα θέτοντας στόχους, συζητώντας τα προβλήματα και βρίσκοντας λύσεις.
Πρέπει αν δίνεται χρόνος στα παιδιά να απαντήσουν στις ερωτήσεις των εκπαιδευτικών. Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να σκεφτούν και να οργανώσουν τις σκέψεις τους. Μπορούν επίσης οι εκπαιδευτικοί να κάνουν περισσότερες βοηθητικές ερωτήσεις στον μαθητή με στόχο να εκμαιεύσουν τις γνώσεις του παιδιού.
Μην ξεχνάτε τη δύναμη της επιβράβευσης και της ενθάρρυνσης! Φροντίστε να επαινείται και την προσπάθεια εκτός από το αποτέλεσμα. Ένας δυσλεξικός μαθητής μπορεί αν χρειάστηκε ακόμα και μία ώρα για να ολοκληρώσει μια άσκηση ακόμα και αν είναι λάθος!
Αν δίνονται σημειώσεις καλό είναι να είναι καθαρογραμμένες και με εικόνες για να κεντρίζουν το ενδιαφέρον των μαθητών.
Για κάθε μάθημα να υπάρχουν σαφείς στόχοι και οδηγίες. Μην κάνετε βιαστικό μάθημα! Μπορείτε να γράφετε στον πίνακα τα κύρια σημεία του μαθήματος. Επίσης βοηθούν πολύ τα σχεδιαγράμματα στα μαθήματα αποστήθισης, όπως η ιστορία.
Χρησιμοποιείστε την πολυαισθητηριακή παρουσίαση στα μαθήματα, με χρήση εποπτικών μέσων, παραδειγμάτων, μουσικής, χειροτεχνίας κ.λ.π. Γράψτε στον πίνακα χρησιμοποιώντας χρωματιστές κιμωλίες για να δώσετε έμφαση σε λέξεις-κλειδιά.
Αν εξετάζετε τον μαθητή προφορικά, δημιουργήστε ένα περιβάλλον ασφάλειας, χωρίς άγχος.
Όταν διορθώνετε ένα γραπτό μην γεμίζετε κόκκινα σημάδια τα ορθογραφικά λάθη του μαθητή! Καλύτερα χρησιμοποιήστε μαύρο στυλό για να μην αποθαρρυνθεί το παιδί.
Γενικά, τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες/ δυσλεξία χρειάζονται περισσότερη προσοχή, ενδιαφέρον και αγάπη ώστε να μπορέσουν να προοδεύσουν και να μάθουν. Είναι άδικο να αξιολογείτε τους δυσλεξικούς μαθητές ισότιμα με τους υπόλοιπους, ειδικά αν δεν έχετε κάνει κάτι για αυτούς. Προσπαθήστε με κίνητρο το πραγματικό ενδιαφέρον, με κατανόηση και υπομονή!
Ειδική Παιδαγωγός
(Το παραπάνω άρθρο θα το βρείτε και στο ιστολόγιο της κ. Τσιντσικλόγλου "Περί μαθησιακών δυσκολιών". Την ευχαριστούμε θερμά για την ευγενική παραχώρηση.)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου