Η προσχολική ηλικία ενδείκνυται για να εμπλέξουμε το παιδί/ μαθητή σε εμπειρίες γραφής. Ήδη από την προσχολική ηλικία ένα παιδί τυπικής ανάπτυξης είναι σε θέση να τραβά γραμμές σε διάφορους σχηματισμούς (ευθείες, καμπύλες, ζιγκ-ζαγκ, κλπ.), καθώς και να ιχνηλατεί ψευδογράμματα ή και γράμματα.
Ένα από τα βασικά μεθοδολογικά εργαλεία του παιδαγωγού ή γονέα είναι η βιωματική μάθηση, η οποία εναρμονίζεται με τον πλούτο του προφορικού λεξιλογίου του παιδιού, την ευφυΐα του, τη φυσική του περιέργεια, τη λαχτάρα του να μάθει καινούργια πράγματα, την επιθυμία να αναπτύξει τη σκέψη του και να κατανοήσει τον κόσμο, κάνοντας εν ολίγοις τη Γλώσσα μια δραστηριότητα!
Εδώ πρέπει να αναφέρουμε και τον «αναδυόμενο γραμματισμό», όρος ο οποίος περικλείει όλες τις αντιλήψεις, τις στάσεις, τις γνώσεις και τις δεξιότητες που συνδέονται τόσο με την κωδικοποίηση και την αποκωδικοποίηση του γραπτού τρόπου αναπαράστασης της πληροφορίας όσο και με την κατανόηση του περιεχομένου του από παιδιά της προσχολικής ηλικίας, προτού δηλαδή αρχίσει η συστηματική διδασκαλία της ανάγνωσης και της γραφής.
Συνεπώς, και συνδυάζοντας τα παραπάνω, μπορούμε να σχεδιάσουμε και να οργανώσουμε διάφορες δραστηριότητες – παιχνίδια γραφής, όπως επίσης και να ανιχνεύσουμε δυσκολίες που μπορεί να προκύψουν. Η εναλλακτικότητα της διδασκαλίας εδώ είναι το ποιοτικό χαρακτηριστικό που κάνει τη διαφορά, ειδικά εάν πρόκειται για παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην κατάκτηση των μηχανισμών της γραφής και της ανάγνωσης.
Μια από τις δραστηριότητες που μπορούμε να οργανώσουμε είναι το «Κυνήγι των Χαμένων Γραμμάτων»!
Σε ένα μεγάλο κομμάτι χαρτονιού γράφουμε με χρωματιστούς μαρκαδόρους τα γράμματα που θέλουμε να επεξεργαστούμε ή που ήδη έχει μάθει το παιδί. Εν τω μεταξύ, έχουμε κόψει από αφρώδες υλικό, σφουγγάρι, ακόμα και απορροφητικό υλικό τύπου wettex (ή άλλο υλικό) τα συγκεκριμένα γράμματα και τα έχουμε κρύψει σε διάφορες «γωνιές» μέσα στην τάξη ή στο σπίτι (αν η δραστηριότητα πραγματοποιηθεί από το γονιό). Ζητάμε από το παιδί να ψάξει και να βρει ένα-ένα τα γράμματα που κρύψαμε. Κάθε φορά που το παιδί βρίσκει ένα γράμμα, έρχεται και το ταυτίζει με το αντίστοιχο γράμμα που είναι γραμμένο πάνω στο χαρτόνι μας.
Η δραστηριότητα ολοκληρώνεται με την εύρεση όλων των γραμμάτων που είναι κρυμμένα και την ταύτισή τους με τα αντίστοιχα στο χαρτόνι, πάντα με την κατάλληλη ενίσχυση για το τέλος (μπορεί να είναι ένα μικρό παιχνίδι, ένα αυτοκόλλητο, 20 λεπτά κινουμένων σχεδίων, κ.ο.κ.). Η συγκεκριμένη δραστηριότητα απευθύνεται κυρίως σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας, με ή χωρίς αναπηρία.
Το «Κυνήγι των Χαμένων Γραμμάτων» μπορεί να διαφοροποιηθεί, προκειμένου να γίνει κάτι αντίστοιχο και για τους αριθμούς, βασιζόμενοι στην ίδια λογική.
(σημ.: οι φωτογραφίες είναι εντελώς ενδεικτικές)
2 σχόλια:
Ιωάννα, συγχαρητήρια για τις επιλογές των προβολών σου.Είναι πολύ χρήσιμα στον εκπαιδευτικό κόσμο κι όχι μόνο.
κ. Κώστα, σας ευχαριστώ πολύ για το σχόλιό σας. Είναι πολύ τιμητικό τα λόγια αυτά να προέρχονται από έναν άνθρωπο που εκτιμώ πολύ. Να είστε καλά, και καλή συνέχεια τόσο στο έργο σας όσο και στο blog σας! Θα τα λέμε :)
Δημοσίευση σχολίου