Δευτέρα 14 Μαΐου 2012

Η ώρα του μπάνιου!



Τα περισσότερα παιδιά με αυτισμό έχουν ανάγκη από ευκαιρίες συμμετοχής σε μια ευρεία γκάμα αισθητηριακών δραστηριοτήτων, καθώς και εμπειρίες όλων των διαφορετικών υφών και αισθήσεων κατά τη διάρκεια της μέρας. Αν και το επίπεδο ή/και το είδος των αισθητηριακών ερεθισμάτων που έχει ανάγκη το κάθε παιδί είναι διαφορετικά, όλα ωφελούνται από την αισθητηριακή εμπειρία ενός μπάνιου. 

Η προετοιμασία του μπάνιου:

Υπολογίστε 45 λεπτά με 1 ώρα ως διάρκεια για το μπάνιο του παιδιού, καθώς ελαχιστοποιείται η θεραπευτική του δράση αν βιάζεστε να τελειώσετε γρήγορα. Δώστε στο παιδί όλη σας την προσοχή, αν είναι δυνατόν κλείστε το τηλέφωνό σας ή αφήστε το εκτός μπάνιου. Γεμίστε τη μπανιέρα με νερό σε μια ιδανική θερμοκρασία και πειραματιστείτε με μια ποικιλία αλάτων, σαπουνιών, gel, κλπ., αφού πρώτα σιγουρευτείτε ότι είναι ασφαλή για το παιδί και δεν πρόκειται να προκαλέσουν αλλεργίες. Ένα πολύ ιδιαίτερο υλικό που αρέσει στα παιδιά είναι και οι πολύχρωμες χάντρες νερού! Χρησιμοποιήστε τις στο μπάνιο, αφού πρώτα έχετε κάνει την απαραίτητη διαδικασία.
Βεβαιωθείτε ότι ο φωτισμός είναι άνετος για το παιδί και έχετε κοντά σας διάφορα παιχνίδια – μπορείτε να συμπεριλάβετε και όσα κάνουν διάφορους ήχους, αρκεί να τα θέλει το παιδί.




Κατά τη διάρκεια του μπάνιου: 

Εισάγετε το παιδί στη διαδικασία του μπάνιου ως ρουτίνα, από την αρχή, δηλαδή το γδύσιμο και την τοποθέτηση των βρώμικων ρούχων στο καλάθι απλύτων ή το πλυντήριο. Χρησιμοποιήστε σφουγγάρια διαφορετικών υφών, αφιερώστε χρόνο να λούσετε το παιδί και να του κάνετε μασάζ σε όλο το σώμα κατά τη διάρκεια της διαδικασίας. Χρησιμοποιήστε τα χέρια σας, διαφορετικά σφουγγάρια, ειδικές βούρτσες, μικρές πετσέτες ή άλλα υλικά για το μασάζ. 




Χρησιμοποιήστε πολύχρωμα παγάκια που μπορείτε να φτιάξετε με χρώματα ζαχαροπλαστικής+νερό (ρίξτε τα από την αρχή του γεμίσματος της μπανιέρας, για να λιώσουν γρήγορα!). Μπορείτε επίσης να του τραγουδήσετε τα αγαπημένα του τραγούδια ή να του απαγγείλετε ποιήματα – αν το παιδί μιλά ή είναι στη διαδικασία ανάπτυξης λόγου, αυτό είναι μια εξαιρετική αφορμή για συζήτηση.




Μετά το μπάνιο:

Τρίψτε το παιδί με μια μαλακή πετσέτα. Θυμηθείτε ότι ο σκοπός μας δεν είναι να στεγνώσουμε το παιδί απλώς, αλλά να του προσφέρουμε διαφορετικά είδη αισθητηριακών εμπειριών. Μπορείτε επίσης να του βάλετε γαλάκτωμα σώματος και να του κάνετε μασάζ – βάλτε το στη διαδικασία να τρίψει μόνο του το σώμα του. Τέλος, εμπλέξτε το παιδί στη διαδικασία του ντυσίματος.
Όλα τα παραπάνω, και κυρίως η ενεργή εμπλοκή του παιδιού στη διαδικασία, βοηθούν το παιδί να αναπτύξει τη γνώση και τη χαρτογράφηση του σώματός του, καθώς και τα αισθητηριακά του συστήματα με έναν διαφορετικό τρόπο. 
Κάποια παιδιά, ωστόσο, μπορεί να μην αντέχουν κάποια βήματα, όπως το τρίψιμο με την πετσέτα. Σε αυτή την περίπτωση, προσπαθήστε να αλλάξετε το υλικό σε κάτι πιο μαλακό και λιγότερο ενοχλητικό, και σταδιακά βοηθήστε το παιδί να συνηθίσει σε διαφορετικές υφές. 
Για πολλούς γονείς παιδιών με αυτισμό, η ώρα του μπάνιου είναι μια πολύ δύσκολη ώρα. Αν το παιδί σας αντιστέκεται για το μπάνιο του, προσπαθήστε να αλλάξετε κάποιες «αισθητηριακές πλευρές» του για να δείτε αν θα ανταποκριθεί καλύτερα, όπως η αλλαγή της θερμοκρασίας του νερού, μαλακά φυσικά σφουγγάρια αντί για σκληρά ή το αντίθετο, αλλαγή του φωτισμού, κλπ. Επίσης, οι ρουτίνες πριν και μετά το μπάνιο μπορούν να βοηθήσουν μερικά παιδιά. Κυρίως, να είστε υπομονετικοί και δεκτικοί στο τι προσπαθεί το παιδί να σας επικοινωνήσει.

Tips για την ώρα του μπάνιου!

- Χρησιμοποιήστε σαπούνια με πολύ διακριτικό ή ακόμη και χωρίς καθόλου άρωμα, για να μειώσετε τυχόν υπερευαισθησία
- Αν το παιδί έχει κάποιου είδους άρνηση ή φόβο για δραστηριότητες που απαιτούν μεγάλη σωματική ισορροπία, τότε η μπανιέρα είναι η ιδανική επιλογή, καθώς δεν υπάρχουν σχεδόν καθόλου αλλαγές στη στάση του σώματος.
- Η καλύτερη θερμοκρασία για το νερό είναι αυτή που νιώθουμε χλιαρή προς ζεστή στο χέρι μας. Ωστόσο, αφήνουμε το παιδί να νιώσει τη θερμοκρασία και ρυθμίζουμε ανάλογα.
- Χαμηλώστε τα φώτα και ελαχιστοποιήστε τυχόν θορύβους ή ήχους, αν το παιδί έχει υπερευαισθησία σε αυτά.
- Έχετε το νου σας να μη δαγκώσει ή «φάει» το παιδί το σαπούνι ή το αφρόλουτρο.
- Κάντε το στέγνωμα του σώματος του παιδιού με μία μικρή κατά προτίμηση (για να μη διακόπτεται η «οπτικοποίηση») πετσέτα μπροστά στον καθρέφτη. Δώστε προσοχή και ονοματίστε τα σημεία του σώματός του για να ενισχύσετε ή να επεκτείνετε τις γνώσεις του παιδιού.
- Ενημερώστε το παιδί σας πριν το αγγίξετε με τα χέρια ή την πετσέτα.
- Χρησιμοποιήστε οπτικά ερεθίσματα – εικόνες για να επιτύχετε όσο δυνατόν καλύτερη και μεγαλύτερη κατανόηση της δραστηριότητας.
- Χρησιμοποιήστε διασκεδαστικά ή αγαπημένα παιχνίδια του παιδιού κατά τη διάρκεια του μπάνιου ή ως ενισχυτές.

Σημείωση: Όλα τα παραπάνω μπορούν να εφαρμοστούν σε όλες τις περιπτώσεις παιδιών που έχουν δυσκολίες στο μπάνιο τους, είτε είναι αυτιστικά είτε όχι! Επίσης, παρουσιάζουν το μπάνιο σαν μια μοναδική ευκαιρία για διασκέδαση και παιχνίδι, ευκαιρία στην οποία σίγουρα θα ανταποκριθούν τα παιδιά, κυρίως προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: